Theoretische
cursussen
Algemene Muzikale Vorming (A.M.V.)
Het vak A.M.V. legt een algemene basis. Hoofddoel is het aanleren van een
vlotte leesvaardigheid in het notenlezen. Verder wordt de gehoorvorming en het
ritmisch gevoel ontwikkeld. In het vak samenzang wordt zingend musiceren vanaf
het prille begin gestimuleerd.
Algemene Muziekcultuur (A.M.C.)
Aan de hand van luistervoorbeelden en
partituren worden begrippen zoals melodie, harmonie, opera, jazz e.a. nader
belicht en in een algemeen historisch kader geplaatst.
In de mate van het mogelijke wordt de theorie aan de realiteit getoetst
door het bijwonen en in klasverband bespreken van concerten en voorstellingen.
Algemene Muziektheorie (A.M.T.) en Muziektheorie (M.T.)
Wie een muziekstuk ten volle wilt begrijpen, moet onvermijdelijk iets
weten over akkoorden. Zelfs de simpelste liedjes worden begeleid met akkoorden.
Zou je graag een eigen melodie willen neerschrijven? Kun je bij de melodie van
een lied een begeleiding maken? Of wil je een arrangement maken van je
favoriete song? Heb je al eigen muziekwerkjes geschreven en stuit je telkens op
dezelfde moeilijkheden? Of wil je alleen maar meer inzicht krijgen in een
compositie? Dan is de cursus AMT – MT wellicht iets voor jou. De cursus
muziektheorie is geen weetjesvak, maar een doe-vak.
Praktijkcursussen
Collectieve cursussen
Muziekinitiatie voor 6- en 7 jarigen
Zingen en spreken, muzikale spelletjes, spelenderwijs kennismaken met
basisbegrippen zoals stil – luid, kort – lang, maat en metrum, kortom een
onbewuste voorbereiding op het vak algemene muzikale vorming. Maar ook
musiceren met Orffinstrumenten, muziek beluisteren en beleven. Naast muziek
komt ook woord aan bod. Soms knutselen wij onze eigen instrumenten… het hoort
er allemaal bij! Kortom, een uurtje plezier maken rond muziek en woord…
Deze cursus wordt ingericht in de centrale school Asse en de filialen Opwijk,
Ternat, Affligem, Roosdaal en Liedekerke.
Inschrijvingsgeld : €52 en €2 voor de verzekering.
Samenspel, instrumentaal ensemble, koor en vocaal ensemble
De leerlingen moeten op elkaar afstemmen om tot een homogeen resultaat
te kunnen komen. Samen musiceren betekent dan ook een verruiming van de
muzikale beleving.
Begeleidingspraktijk
Zou je graag een zelfbedacht melodietje willen fluiten? Of wil je een
instrumentale improvisatietechniek ontwikkelen? Kun je bij de melodie van een
lied een begeleiding maken? Heb je interesse in een studie waarbij het
begeleiden, harmoniseren, improviseren en zichtlezen aan bod komen? Iedereen
die wat behendigheid heeft op zijn klavierinstrument kan ze verwerven.
Individuele cursussen
De individuele cursussen omvatten de instrumentlessen en zanglessen. De
volgende instrumenten kunnen worden aangeleerd:
Klavier |
piano, pijporgel, accordeon |
Snaren |
viool, altviool, cello, contrabas, gitaar |
Hout |
dwarsfluit, blokfluit, hobo, fagot, klarinet, saxofoon |
Kopers |
trompet, cornet, bugel, hoorn, bazuin, tuba |
Percussie |
drum, vibrafoon, e.a. |
Andere |
zang |
Wat bedoelt men met individueel onderricht?
De leerlingen worden ingedeeld in groepjes
van max. 4 per uur. Zij krijgen individueel instrumentonderricht maar worden
ook betrokken bij de les van de andere leerlingen van hun groep. De indeling
gebeurt uitsluitend door de betrokken leerkracht waarbij gestreefd wordt
leerlingen van hetzelfde niveau bij elkaar te plaatsen. Er wordt in de mate van
het mogelijke rekening gehouden met praktische zaken als uren van klassikale
lessen en transportmogelijkheden.
Ook volwassenen zijn altijd welkom! Het is immers nooit te laat om een
jeugddroom waar te maken! In aparte klassen kunnen zij onmiddellijk starten met
het instrument of cursus van hun keuze.
Structuur
De studierichting Muziek heeft een lagere, middelbare en hogere graad.
Er is een afdeling voor zowel kinderen als volwassenen.
De lessen in de academie kunnen starten met de cursus muziekinitiatie
vanaf 6 jaar of het 1ste leerjaar lagere school. Vanaf 8 jaar, of ingeschreven
in het 3de leerjaar van het basisonderwijs, kan men inschrijven voor de lagere
graad die 4 leerjaren bevat (3 jaar voor volwassenen). De middelbare graad telt
3 leerjaren en is toegankelijk voor leerlingen die de vaardigheden van de
lagere graad beheersen. De hogere graad heeft eveneens 3 leerjaren en is
toegankelijk voor leerlingen die de vaardigheden van de middelbare graad
beheersen.
Een beknopt overzicht:
Lagere graad jongeren (4 leerjaren)
1ste jaar |
A.M.V. |
2de t.e.m. 4de jaar |
A.M.V. + instrument of zang |
Lagere graad vanaf 15 jaar + volwassenen (3 leerjaren)
1ste t.e.m. 3de jaar |
A.M.V. + instrument of zang |
Middelbare graad
jongeren en volwassenen (3 leerjaren)
optie instrument of samenspel |
A.M.C. + instrument + samenspel of begeleidingspraktijk of koor |
optie zang |
A.M.C. + zang + koor |
optie muziektheorie |
A.M.C. + A.M.T. |
Hogere graad
jongeren en volwassenen (3 leerjaren)
optie instrument of samenspel |
instrument + instrumentaal ensemble of begeleidingspraktijk |
optie zang |
zang + lyrische kunst of vocaal ensemble |
optie muziektheorie |
muziektheorie + neveninstrument |
Lesduur
A.M.V. + samenzang: 2,5u/week (1u en 1,5u)
Alle andere vakken 1u/week
De leerlingen moeten de volledige lesduur in de les aanwezig zijn.
Muziekbibliotheek
Onze academie bezit een waardevolle schat aan
koor- en kamermuziekpartituren. Vermits enkel leraars toegang hebben tot de
muziekbibliotheek kunnen de leerlingen deze werken ter inzage krijgen via de
leraar. Het bibliotheekreglement en de bibliotheeklijsten kan U hier raadplegen.